Rijke leeromgeving

Rijke leeeromgeving

 

In de minor "levensbeschouwing in een rijke leeromgeving" ontwikkelen studenten een zelfontdekkende rijke leeromgeving waarin kinderen hun eigen levensbeschouwing kunnen ontdekken en ontwikkelen. Hieronder vindt u een aantal van die ontwerpen.

 

Voor meer informatie, of het zelf aandragen van ideeën, kunt u contact opnemen met tom.schoemaker@han.nl.

 

Ashley van de Leemkolk en Kim Roufs willen kinderen vooral helpen om te gaan met gevoelens van angst en vertrouwen.

Ark_van_Noach_-_Ashley.pdf

 

Jellie Hietkamp ontwerpt een fantastische leeromgeving voor kinderen om te ontdekken wat hun talenten zijn, zodat ze die kunnen laten groeien. 

groeien.pdf

 

Marieke Groenen ontwierp vooral een ontdekhoek in haar klaslokaal om kinderen te helpen verschillende dromen van anderen en zichzelf te ontdekken. 

het_verhaal_van_Jozef.pdf

 

In onderstaand artikel wordt een beeld geschetst van wat er allemaal is te vinden op loopafstand van Pabo Arnhem aan natuur, speeltoestellen, kunst, producten, gebruiken, heilige plaatsen, archeologie en geschiedenis, allemaal met een relatie met levensbeschouwing. Het is vooral bedoeld als inspiratie om ook in de eigen omgeving te ontdekken wat hier allemaal te vinden is.

Presikhaaf_als_rijke_levensbeschouwelijk_leeromgeving.pdf

 

Een fietsroute door Apeldoorn langs allerlei verschillende aspecten van levensbeschouwing in Apeloorn. Van een kunstwerk, via een Boeddhistische tempel naar Heavens Playground met kleding van G-sus naar een steegje dat alleen door Prins Willem gebruikt mocht worden om naar de kerk te gaan. 

Rondje_religie.pdf

 

Madelon Nijveld en Sanne Jentink besloten heel andere zintuigen aan te spreken en ontwierpen een rijke leeromgeving rondom voeding.

voeding.pdf

 

Mark van Leeuwen ontwerpt een rijke leeromgeving voor kinderen die zich niets voor kunnen stellen bij het Paasverhaal. Bijzonder is, onder andere, zijn gebruik van muziek. 

rijke_leeromgeving_Paasverhaal.pdf

 

Jaarlijks trekken een groot aantal klassen met basisscholieren langs vijf intrigerende plekken in de Apeldoornse binnenstad om hier verhalen te horen die met de plek, maar ook met de 10 geboden te maken hebben. 

verhalenroute_apeldoorn.pdf

 

Een inspirerend filmpje voor een rijke leeromgeving biedt dit promo-filmpje van het Orkest van het Oosten.

http://www.youtube.com/watch?v=OGWgAkrF2IA

 

Voor de Cavaljé in Ede heeft Jolien Straten een project ontworpen rondom de veertige dagen tijd, getiteld Verhalen die mensen levend houden. In dit project krijgen de kinderen een brief van de Emmaüsgangers. Zij vertellen dat zij hebben ervaren hoe verhalen er voor kunnen zorgen dat iemand weer tot leven komt (Dit naar aanleiding van de kinderbijbel van Nico ter Linde). Zij vragen de kinderen om nieuwe verhalen zodat zij wellicht een tweede bundel kunnen schrijven.

Verhalen_die_mensen_levend_houden.pdf

 

Rian Belderink ontwierp een rijke leeromgeving naar aanleiding van een vrouw die haar sterk inspireert, Ruth. In het najaar van 2013 zal SBM (het blad van de Besturenraad) waarschijnlijk een artikel over dit prachtige ontwerp plaatsen.

 

Mij is gevraagd om deze scriptie tijdelijk te verwijderen. Er moesten nog wat kleine aanpassingen worden doorgevoerd. Hij wordt binnenkort weer geplaatst.